Sparva gnariskane

NYHETER

Tre intressanta saker med tåget

Vi fortsätter med att presentera två saker du garanterat inte visste om tåget. I den här artikeln berättar vi om varför tåget var så viktigt i det amerikanska inbördeskriget. Vad dåtidens generaler lärde som om tågtransport, och varför ett mord på en president kom att ha en betydande faktor på tågets framtid.

Tåg hjälpte nordstaterna att vinna inbördeskriget i USA

Under det amerikanska inbördeskriget så möjliggjorde järnvägen en snabb och pålitlig transport av stora antal soldater och tungt artilleri över långa avstånd. En av de mest anmärkningsvärda gångerna tåget användes under kriget kom efter slaget vid Chickamauga 1863, när Abraham Lincoln hade möjlighet att skicka 20 000 ersättningssoldater från Washington till Georgia under bara 11 dagar. Det är den längsta och snabbaste förflyttningen av soldater under 1800-talet. Att kontrollera järnvägen i en region var därför en av de viktigaste punkterna för militära framgångar, och järnvägen var ofta ett mål för attacker som syftade till att skära av handelsleder. General William Sherman blev tidigt erkänd då han insåg vikten i att förstöra sina fienders järnvägar och är idag ihågkommen under sin tid som general i Georgia då han och hans män förstörde hundratals kilometer av järnvägsspår som sydstatstrupperna använde sig av.

Mordet på Lincoln gjorde tåget mer populärt

George Pullman

George Pullman gjorde ett namn för sig själv under 1850-talet som en självupplärd ingenjör i Chicago. Han började att finslipa en idé om ett komfortabelt järnvägståg som gick att sova i efter han rest i ett väldigt obekvämt tåg i New York. Vid slutet av 1863 hade han producerat sina försa två modeller – ”The Pioneer” och ”The Springfield” som namngavs efter hemstaden till Abraham Lincoln. Pullmans vagnar var bekväma, men de var också betydligt dyrare än en vanlig vagn och få företag var intresserade av att hyra in dem på sina spår. Det var fram till Lincoln blev mördad 1865. Efter hans död användes Pullmans vagn som en del av ett följe som reste med Lincolns kropp genom flera Nordstater innan de slutligen återlämnade den till hans hemstad Illinois. Tågresan visades på förstasidan av samtliga nyhetssidor under flera veckor. Publiciteten flödade in och två år senare grundade Pullman företaget ”Pullman Palace Car” som kom att revolutionera hur man reste med tåg runt om i världen. Slumpmässigt nog, när Pullman dog 1897 kom ingen annan än Robert Todd Lincoln att ta positionen som företagets VD – det är Abrahams Lincolns äldste son.

Moderna tåg kan åka i 300km/h

När de första tågen konstruerades var det imponerade om de kom upp i 15km/h. Men i takt med att teknologin har vuxit fram har även hastigheten på tågen gjort desamma. Under 70- och 80-talet imponerade Japan med att bygga tåg som kunde åka i 150km/h. Men idag är det inte omöjligt för höghastighetståg att komma upp i hela 600km/h. Men i framtiden väntas tågen kunna åka ännu fortare. Med möjlighet att komma upp i hastigheter över 1000km/h ska de nya tågen vara ett snabbare, bekvämare och mer klimatsmart sätt att resa över kontinenter.